[Kenyataan Media PKPIM]

DEKLARASI KUALA LUMPUR 2019: PKPIM PIMPIN PELAJAR ISLAM ASIA TENGGARA

5hb November 2019

Dengan semangat musyawwarah dan kesatuan fikrah, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) diberikan mandat memimpin pelajar Islam Asia Tenggara dengan pemilihan Presiden PKPIM, Saudara Farhan Rosli sebagai Setiausaha Agung PEPIAT pada sesi 2019-2021.

Bagi tempoh kepimpinan sebagai Setiausaha Agung antara tahun 2019-2021, PEPIAT meletakkan fokus agendanya kepada memberdaya gerakan pelajar dan mahasiswa di rantau ini di samping melihat juga kepada isu-isu kritikal yang sewajarnya diwacanakan dengan lebih segar dan disolusikan dengan tuntas.

Dalam acara-acara bersempena Muktamar PEPIAT ini, perwakilan berkesempatan bertemu dengan YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Antara lain, disebutkan beliau tentang harapan yang beliau letakkan kepada gerakan PEPIAT ini untuk mempelopori islah dan reformasi gerakan pelajar dan generasi muda seluruhnya; lebih-lebih lagi dalam era digital ini.

Perwakilan juga ditemukan dengan YB Ismail Yusof; Senator Dewan Negara, Dr. Hidayat Nurwahid, Pimpinan Majlis Permesyuaratan Rakyat (MPR) Indonesia, dan Tn. Mustafa Kamil Ayyub, Presiden PKPIM ke-18 dan Setiausaha Agung PEPIAT 1988-1990.

Perbincangan antara lain menyentuh soal sejarah dan prospek masa depan gerakan pelajar yang bergerak secara rentas sempadan di rantau ini.

Agenda PEPIAT bagi tahun mendatang akan melihatkan kegiatan lebih terbuka dan inklusif dengan mengangkat Deklarasi Kuala Lumpur 2019 sebagai resolusi utama PEPIAT. Justeru, kami menyeru agar mahasiswa dan pelajar untuk turut serta mengambil peranan dan sumbang saran.

HIDUP BIAR BERJASA

Irfan Faruqi Mohd Fairus,
Setiausaha Agung,
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

Leave a Reply