Pelantikan pengerusi baharu persatuan pelajar Universiti terbuka cawangan kuala lumpur, Malaysia

 

Kuala Lumpur-UTKL –  Pengarah Universiti Terbuka Pokjar Kuala Lumpur yang menjadi pencetus penubuhan Universiti terbuka di Malaysia, Taufiq Hasyim Salengke melantik 20 pentadbir persatuan pelajar Universiti Terbuka (open universiti) Indonesia cawangan Kuala Lumpur (FM-UTKL), Ahad (10). /12/2023).

Selain status sebagai pelajar UT, beliau juga merupakan Pekerja Migran Indonesia (PMI) di Malaysia. Perarakan perasmian diadakan di Dewan Taufiq Kiemas, Pusat Pendidikan dan Kebudayaan Kedutaan Besar Republik Indonesia.

Hadir menyaksikan majlis perasmian itu ialah sekitar 105 pelajar UTKL yang secara kebetulan merupakan Pekerja Migran Indonesia (PMI) yang bekerja di pelbagai sektor pekerjaan di seluruh Semenanjung Malaysia.

Majlis yang dibungkus dalam bentuk “Dialog Terbuka Mahasiswa UT Seluruh Malaysia” dimeriahkan dengan bazar makanan khas Indonesia seperti gerai Bahagian Keusahawanan FM-UTKL, gerai pelajar UTKL, dan gerai Instarem Remittance yang turut mengagihkan hadiah berupa beg pakaian, buku nota, dan gelas air kepada sekurang-kurangnya 100 pelajar UTKL yang menghadiri majlis tersebut.

Perarakan perasmian berlangsung dengan cukup khusyuk, dimulakan dengan nyanyian lagu kebangsaan Indonesia Raya dan Himne UT, diikuti dengan bacaan teks perasmian dan perarakan simbolik penyerahan jawatan kepada Pengerusi FM-UTKL Dodi Ismuhar dan Timbalan Pengerusi Zain Ridho. “Dengan nama Tuhan Yang Maha Esa, saya melantik tuan dan adik saya sebagai pentadbir pertubuhan pelajar UTKL dan saya berharap amanat ini dapat dilaksanakan dengan baik dan bertanggungjawab,” demikian intipati teks perasmian yang dibacakan oleh Pengarah UT Pokja. Kuala Lumpur.

Perasmian tersebut memberikan respon positif daripada pelajar UTKL yang tidak berkesempatan untuk hadir. Mereka menyampaikan salam melalui kumpulan WA untuk pelajar UTKL di setiap kelas. “Tahniah adik-adik semua. “Semoga anda akan berjaya dan dapat melakukan banyak perkara untuk UT dan untuk PMI di Malaysia,” kata salah pelajar  UTKL  melalui hantaran mesej WhatsApp.

Selepas proses penyerahan tugas, semua pentadbir mengambil bahagian dalam perarakan hormat dan mencium bendera Merah Putih sebagai lambang taat setia kepada amanat dan sebagai warganegara yang baik. Bendera tersebut dibawa oleh alumni UTKL Abdul Mugni, S.I.Kom yang dibimbing oleh MC Miranda Yulita dan Octa.

Dalam ucapan alu-aluannya, Pengerusi FM-UTKL Dodi Ismuhar bertekad untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab ini bersama-sama semua pengurusan dengan baik dan amanah. “Kami akan bekerja mengikut jangkaan Pengarah dan pelajar UTKL,” katanya.

Di penghujung acara, persembahan telah diadakan seperti trian oleh Chandra dan Cholifah, nyanyian solo oleh Ririn Syahputri, Magic Show oleh Iwan Shah, dan Hafiz  yang membaca puisi. Selain itu, para pelajar meneruskan hiburan percuma dan bergambar berkumpulan dengan penganjur dan pengerusi yang baharu.

​(Laporan dari Wulandari- pengerusi persatuan pelajar Universiti terbuka Indonesia cawangan Kuala Lumpur)

By Mansurni Abadi

Knowledge seeker and activist that help Indonesia moving library network in Sumatra island, graduate from American English Skills Development Center Manila, Philippines ( Diploma in English), IIB dharmakaya Lampung ( BA in Hr management ), and Muhammadiyah Lampung univ ( BA in psychology ) than ever work and study English and NLP in Australia ( Perth and Sydney ) and exchange to Laos, Cambodia, Myanmar, and Thailand. Currently, doing master degree research program in ethnic studies, National University of Malaysia, and active in a few local and international youth organization. I define my self as an activist who likes it with travel because when we explore the depth of our curiosity about the world, we are often called to challenge and question the way things are and why

Leave a Reply