KENYATAAN FRONT : MELAWAN HAGEMONI “THE OTHER”

Oleh Ahmad Suban Rio (Aktivis Klasika Lampung ) 

Bandar Lampung-  Pada 13 April 2022, unsur mahasiswa yang tergabung dalam Aliansi  Lampung memangil melakukan aksi masa dihadapan ibu pejabat gubernur provinsi Lampung,Indonesia.  pakatan pelajar ini menyampaikan beberapa tuntutan berkaitan permasalahan yang baru sahaja bergema di hampir seluruh wilayah Indonesia.

Masalahnya tidak lain dan tidak bukan ialah kekurangan barangan asas dan harga petrol yang melambung tinggi . Selain masalah tersebut, isu jabatan presiden Joko Widodo menjadi 3 penggal , juga bergulir dalam beberapa minggu belakangan ini , walaupun isu terakhir tidak begitu mendapat perhatian awam  dan kebanyakan pergerakan lebih tertumpu kepada masalah ekonomi yang dirasai oleh masyarakat namun tetap sahaja menjadi salah satu isu yang diangkat untuk mengingatkan kepada para pejabat negara jangan membuat gaduh ditengah krisis yang masih belum selesai.

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, masalah di atas telah meletup dan menjadi topik perbincangan, bukan sahaja dalam kalangan profesional, tetapi juga dalam kalangan pelajar. Kemuncaknya, para pelajar memutuskan untuk bergerak serentak pada 11 Mac lalu di Jakarta, dan diikuti gerakan lain di pelbagai wilayah  lain dua hari kemudian.

Di Provinsi Lampung, salah satunya unsur mahasiswa yang tergabung dalam pakatan Lampung terpanggil untuk melakukan aksi massa di hadapan ibu pejabat  gubernur Lampung, sambil menyanyikan lagu-lagu perjuangan. Apa yang unik bukanlah tindakan yang dilakukan oleh pelajar, tetapi terdapat satu lagi fenomena yang mendorong saya untuk menulis artikel ini. Itulah sikap yang diambil oleh pihak republik  dalam mengendalikan dan menyahut gerakan mahasiswa.

Setibanya di bangunan gabenor, kawat berduri terbentang di sekitar kawasan pejabat gabenor, dan dipenuhi dengan pasukan polis lengkap dengan perisai dan senjata. Pada pendapat saya, sikap tersebut sedikit keterlaluan dalam menyahut gerakan mahasiswa yang datang dengan damai.

Beberapa polis berkata, ini bagi menjangkakan kekecohan yang berlaku di Jakarta dua hari sebelumnya, yang melibatkan Ade Armando, pensyarah UI yang mengalami keganasan daripada penunjuk perasaan. Namun, pada hemat saya, insiden Ade Armando bukanlah faktor utama yang mempengaruhi tindakan kerajaan dalam menangani tindakan pelajar. Tambahan pula, apakah faktor yang menyebabkan tindakan kerajaan yang sering membawa kepada keganasan.

Seperti tragedi Trisakti, Semanggi dan rentetan keganasan yang lain. Indonesia  sememangnya dikenali di rantau asia tenggara sebagai  rumah bagi fenomenologi peristiwa negatif yang merujuk kepada keganasan. Menurut George Simmel, fenomena keganasan besar-besaran yang semakin berleluasa sejak beberapa tahun kebelakangan ini diunjurkan oleh heterophobia (takut kepada ‘yang lain’).

Yang lain, menduduki kedudukan negatif, kerana mereka dianggap berbahaya dan mesti ditindas. Sebab lain sedang dipandang sebelah. Yang lain, bukan sahaja nyata dalam bentuk angka, tetapi yang lain datang dengan tudung ideologi. Kehadiran orang lain (yang berbeza dengan dirinya) memaksa subjek untuk mengelak dan berpaling walaupun perlu ‘lain’ dimusnahkan, supaya tidak menjejaskan kewujudan subjek. Maka penindasan dan pengejaran yang berbeza sebagai minoriti adalah tanda runtuhnya perpaduan.

Dalam perspektif yang berbeza, untuk meminjam ungkapan Hermann Broch, keganasan timbul daripada ketidakupayaan untuk menegaskan diri sendiri yang didorong oleh tindakan kolektif yang merosakkan. Dalam keganasan besar-besaran, ‘pelaku’ keganasan sebenarnya mengalami perasaan tumpul bukan sahaja perasaan menyakiti mangsa tetapi juga hilang rasa bersalah untuk tingkah laku ganas. Hilang sudah penyerapan akhlak dan akal hilang “wibawa”.

Tindakan yang diambil oleh kerajaan adalah satu bentuk andaian “lain” daripada pihak penguasa. Dalam kejadian itu, pihak penguasa meletakkan pelajar atau dalam hal ini, masyarakat sebagai “the other“. Oleh itu, mereka berusaha sedaya upaya untuk membentengi diri daripada kekuatan yang mencabar mereka. Peluasan ini menunjukkan dirinya dalam perkara yang tidak rasional, penangkapan, penyeksaan, atau bahkan pembunuhan.

Kemudian apa yang lebih berbahaya? Apa yang berbahaya ialah pihak republik akhirnya menganggap tindakan ini sebagai tindakan biasa, kerana mereka merasakan tindakan ini adalah untuk menghapuskan orang lain, yang berbeza, yang dianggap mengganggu rezim yang metadbir . Selain itu, penguatkuasa kemudian  berhak mencipta naratif yang mewajarkan tindakan ini dengan ayat perintah demi menjaga keselamatan dan kestabilan.

Lebih kurang begitulah yang dilakukan oleh pemerintah Indonesia, dari lokal sampai pun ke pusat hari ini..

Ditulis oleh Ahmad Suban Rio , aktivis mahasiswa gerakan Klasika Lampung dan  bahagian pengerusi PMII (pergerakan mahasiswa islam indonesia) Kota Bandar Lampung.

Di Melayukan oleh Mansurni Abadi ( Pengerusi Ikatan Mahasiswa Muhammmadiyah Malaysia )  

Leave a Reply