YB Prasetyo (Tengah yang berbaju hitam) bersama Ketua PDIP Perjuangan Malaysia, Pak Ucok (Sebelah kanan berbaju garis abu-abu)

Kuala Lumpur –  Suasana politik di antara komuniti warga Indonesia di Malaysia sudah semakin rancak, apatahlagi ada beberapa calon ahli dewan rakyat yang bertanding untuk kawasan luar negara  telah datang ke Malaysia  untuk bertemu ramah dengan pengundi warga Indonesia yang jumlahnya sangat besar berbanding di negara- negara lain.

YB Prasetyo Edi marsudi, adalah salah satu calon ahli dewan rakyat di peringkat kebangsaan yang juga ketua parlimen bandar Jakarta  yang datang ke Malaysia. pada hari kamis (05/10) bertempat di restoran LC, Kampung bahru, WP KL, Pak Pras ( panggilan mesra YB Prasetyo) mengadakan perjumpaan mesra dengan perwakilan warga Indonesia yang duduk di kawasan Kuala Lumpur dan Selangor.

Hadir dalam acara itu juga barisan pengerusi luar negara PDIP cawangan Malaysia yang di ketua Pak Ucok dan barisan jentera pemenangan YB Prasetyo di Malaysia yang dikenali sebagai kelompok Sohib Pras.

Pertemuan yang bermula pukul 8 malam sampai jam 11 malam , banyak diketengahkan isu-isu semasa, yang membabitkan isu pekerja, pendidikan, dan dokumen.

YB Prasetyo Edi Marsudi pun cakna akan isu-isu itu sekaligus prihatin terhadap banyak cabaran yang dialami oleh warga Indonesia yang berkerja di Malaysia serta kondisi pendidikan anak- anak Indonesia di Malaysia.  disaat yang bersamaan juga YB Prasetyo akan memulangkan satu pekerja Indonesia yang sakit, yang di laporkan oleh salah seorang pengerusi PDIP Malaysia dihadapannya.

Untuk pasal pendidikan Salah seorang pengerusi PDI-Perjuangan Malaysia juga, mengingini agar YB Pras mendorong subsidi bagi buku, alat tulis, dan peralatan ICT (Laptop) bagi anak-anak indonesia yang bersekolah di Malaysia dan mengurangkan sedikit biaya agar semua anak boleh bersekolah.

 

By Mansurni Abadi

Knowledge seeker and activist that help Indonesia moving library network in Sumatra island, graduate from American English Skills Development Center Manila, Philippines ( Diploma in English), IIB dharmakaya Lampung ( BA in Hr management ), and Muhammadiyah Lampung univ ( BA in psychology ) than ever work and study English and NLP in Australia ( Perth and Sydney ) and exchange to Laos, Cambodia, Myanmar, and Thailand. Currently, doing master degree research program in ethnic studies, National University of Malaysia, and active in a few local and international youth organization. I define my self as an activist who likes it with travel because when we explore the depth of our curiosity about the world, we are often called to challenge and question the way things are and why

Leave a Reply