Pada Sabtu, 4 September 2022, pihak pemerintah Indonesia memutuskan untuk menyelaraskan harga minyak bahan bakar (BBM) bersubsidi dan tidak bersubsidi. Sejak diputuskan, harga bahan api telah melambung tinggi. Kenaikan ini pula menyebabkan harga barangan lain ikut naik.

Menurut Menteri Kewangan Sri Mulyani Indrawati, kerajaan memerlukan tambahan bajet Rp 198 trilion jika tidak menaikkan harga bahan bakar bersubsidi. Keadaan ini semakin membebankan Belanjawan Hasil dan Perbelanjaan Negeri (APBN) kerana terpaksa menanggung pembengkakan bajet subsidi bahan api. Oleh itu, keputusan untuk melaraskan harga bahan api dianggap sebagai keputusan yang tepat.

Provinsi Lampung, menjadi salah satu kawasan yang turut serta dalam penolakan kenaikan harga petrol sejak dari awal bulan. Barisan mahasiswa, Pekerja, Masyarakat awam,dan pelajar bergilir-gilir mengunjungi parlimen provinsi untuk meluahkan kekecawaan keatas kenaikan harga petrol.

Walaupun gelombang protes terus dilancarkan, dasar itu tidak ditangani. Malah pihak pemerintah Lampung khususnya tidak  mahu menerima input dan bantahan yang diberikan oleh masyarakat. Ini dapat dilihat daripada cara pemerintah Lampung  bertindak balas terhadap gelombang tindakan tersebut dengan cara yang melampau.

Kondisi di lapangan sangat ironik, gerakan protes perlu terlebih dahulu menangani kawat berduri dan penghadang polis yang menghalang gema protes daripada memasuki ruang kerajaan. Fenomena di atas bukan sahaja berlaku hari ini, malah sejak beberapa tahun lalu,

nampaknya penyekatan dengan kawat berduri dan penghadang pasukan keselamatan terhadap gelombang protes sudah menjadi perkara biasa. Ehwal itu tentu bercanggah dari pandangan bapak Jokowi, yang rindu akan tunjuk perasaan sebagai penyemak imbang dalam kehidupan berdemokrasi.   Ini mencerminkan pemisahan antara masalah masyarakat dan perbincangan di pihak pemerintah.

Kesukaran untuk menyuarakan pendapat menjadi salah satu halangan kepada gerakan baik yang dilakukan oleh kumpulan pelajar dan elemen masyarakat yang lain. selain itu pula, gerakan mahasiswa tidakpun berjaya kerana bersifat elitis dan terlepas daripada situasi dari keadaan fakta yang berlaku dalam masyarakat.

Terdapat perpecahan antara situasi fakta apatahlagi dengan  situasi psikologi yang dirasai oleh masyarakat, dan apa yang dikumandangkan oleh aktivis Mahasiswa.

Kerana perpisahan ini, gerakan mahasiswa  yang dijalankan tidak mempunyai apa-apa kuasa, malah nampaknya hanya gerakan politik, gerakan yang terhad kepada  mencari populari, semata-mata untuk menyokong kewujudan organisasi mahasiswa tersebut.

Kabar Lapangan oleh Ahmad Suban Rio (Pengerusi persatuan Mahasiswa Islam Indonesia cawangan Lampung) 

 

By Mansurni Abadi

Knowledge seeker and activist that help Indonesia moving library network in Sumatra island, graduate from American English Skills Development Center Manila, Philippines ( Diploma in English), IIB dharmakaya Lampung ( BA in Hr management ), and Muhammadiyah Lampung univ ( BA in psychology ) than ever work and study English and NLP in Australia ( Perth and Sydney ) and exchange to Laos, Cambodia, Myanmar, and Thailand. Currently, doing master degree research program in ethnic studies, National University of Malaysia, and active in a few local and international youth organization. I define my self as an activist who likes it with travel because when we explore the depth of our curiosity about the world, we are often called to challenge and question the way things are and why

Leave a Reply