(Para aktivis perempuan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah yang mengikut DAP 2023)

 

Surabaya –  Artikel sederhana ini dibuat sebagai renungan selepas mengikuti pelatihan perkaderan jenjang  Darul Arqam Paripurna bersama pergerakan mahasiswa Muhammadiyah Indonesia atau  yang dikenali IMM (ikatan mahasiswa Mahasiswa) Muhammadiyah di Surabaya dari 29 Agustus sampe 3 September, 2023.

Di peringkat perkaderan gerakan IMM,  Darul Arqam Paripurna (DAP) merupakan peringkat perkaderan tertinggi. Ingatan saya untuk memulai renungan pasal pergerakan aktivisme perempuan itu bermula dari sebuah hadis  yang menyatakan bahawa di syurga terdapat empat pemimpin wanita,  Maryam, Fatimah, Asiyah, dan Khadijah.

Keempat-empat muslimah itu pastinya mempunyai kekuatan tersendiri sehinggakan mereka berempat layak mendapat gelaran istimewa.

Empat mazhab syahabiyah yang dinukilkan dalam hadis tersebut menyedarkan wanita untuk menjadikan nilai-nilai keistimewaan tersebut sebagai contoh. Nama-nama di atas pastinya mempunyai perbezaan, malah nilai baik yang ada pada keempat-empatnya juga berbeza. Perbezaan sudah tentu dilihat secara positif dan sinergi sebagai modal sosial untuk maju bersama.

Mengimbas empat shahabiyyah dalam hadis tersebut, penulis merenung keistimewaan berlatar belakang cerita berbeza antara keempat-empatnya dengan kisah penulis mengikuti.  Bertemu dengan tujuh aktivis perempuan IMM, yang bernama Tamara, Ikrima, Windi, Sakinah, Rafika dan Faiz membuatkan saya terfikir kiranya boleh bekerjasama untuk membina tamadun atau sekurang-kurangnya menjadi contoh perempuan yang progresif, seperti kisah Maryam, Asiyah, Fatimah dan Khadijah yang nilai-nilainya masih hidup sepanjang masa.

Pertemuan dengan mereka menyedarkan penulis bahawa hidup terus berjalan dan wanita perlu memainkan peranan. Selain menyedari keperluan peranan wanita, perkara paling asas yang perlu disedari oleh wanita ialah terus belajar dan berkembang. Dan dari perjalanan jauh di Surabaya, penulis mendapat pandangan daripada mereka bertiga bahawa kita harus terus bergerak, mencerahkan, dan terus berkolaborasi untuk membina peradaban.

Walaupun mereka mempunyai latar belakang wilayah yang berbeza.  tetapi perbezaan sosial perlu dilihat sebagai modal sosial untuk bersama-sama bergerak ke hadapan, menggalakkan mereka bergiat aktif dalam menyedarkan kebaikan bersama. Modal perbezaan sosial yang kita ada tidak sepatutnya mengakibatkan keburukan (mafsadah), kepada orang lain.

Kita sebagai perempuan haruslah sedar, jika mahukan tamadun yang kukuh, maka pastikan wanita sebagai tonggak juga harus kuat dan bukannya lemah dari segi budaya dan struktur. Jika ingin tamadun maju, maka jangan biarkan wanita sebagai tonggak mundur dan terus berundur, masukkan wanita berperanan untuk kemajuan tamadun.

Pertemuan ketiga-tiga rakan sejawat di arena kader pleno sekali lagi mengukuhkan kesedaran penulis sebagai seorang wanita bahawa peluang pembelajaran perlu digunakan sebaiknya. Sis Tamara menulis ayat yang bagus untuk kami, “Kita kena maju bersama, boleh?” Ayatnya memang mudah, tetapi bagi kita sebagai perempuan yang menjadi ibu kepada tamadun, pastilah mempunyai peranan yang amat mendalam dan bukan mudah untuk kita laksanakan peranan itu.

Dengan komitmen bersama, kami bersedia untuk mengasah apa yang kami minati dengan orientasi pembinaan tamadun.

Nilai dalam diri kita yang berbeza, tetapi akan dapat diselaraskan untuk maju bersama. Dengan selesainya pengkaderan akhir ini, kita juga berhak untuk menjadikan pemikiran kita sebagai medan dakwah mencapai kebaikan (maslahah).

 

Ditulis oleh Renci Binti Sukirman , Aktivis perempuan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Lampung cawangan bandar Metro

 

By Mansurni Abadi

Knowledge seeker and activist that help Indonesia moving library network in Sumatra island, graduate from American English Skills Development Center Manila, Philippines ( Diploma in English), IIB dharmakaya Lampung ( BA in Hr management ), and Muhammadiyah Lampung univ ( BA in psychology ) than ever work and study English and NLP in Australia ( Perth and Sydney ) and exchange to Laos, Cambodia, Myanmar, and Thailand. Currently, doing master degree research program in ethnic studies, National University of Malaysia, and active in a few local and international youth organization. I define my self as an activist who likes it with travel because when we explore the depth of our curiosity about the world, we are often called to challenge and question the way things are and why

Leave a Reply