Sahabat ganjar Nusantara – Malaysia tengah bermesyuarat di restoran LC, Kuala Lumpur

 

Kuala Lumpur – Menjelang pilihan raya umum Indonesia pada bulan februari 2024 nanti yang menempatkan gubernur provinsi  Jawa Tengah sebagai salah satu calon presiden dari parti yang sama dengan presiden Joko Widodo.

pada ahad (25/6) , sekelompok warga Indonesia yang merupakan penyokong Ganjar Pranowo telah secara rasmi mengukuhkan barisan relawan bernama sahabat Ganjar Nusantara (Sagantara)  cawangan Malaysia di restoran nasi kandar LC, Kampung Bahru, WP Kuala Lumpur.

Barisan relawan Ganjar Pranowo ini bukanlah bahagian dari mana-mana parti politik , mereka terdiri dari masyarakat awam menginginkan  Ganjar Pranowo menjadi presiden kerana dirasai akan melanjutkan legasi  kepemimpinan Joko Widodo.  Ridwan Ismail, menjadi ketua dari kelompok relawan dengan Khairudin Harahap sebagai penasehat.

Pada mesyuarat khas pengerusi hadir semua ketua dan wakil-wakil bidang-bidang yang dibentuk untuk menjalankan aktiviti gerakan ini.

“Barisan relawan akan mulai bergerak untuk membantu kemenangan Ganjar Pranowo di Malaysia, selepas itu terpulang dengan kehendak di Jakarta karena kita merupakan cawanangan , apakah akan berlanjut menjadi gerakan formal atau bubar selepas PRU 2024 nanti ” Kata Ridwan Ismail.

Didalam Mesyuarat itu di tentukan strategi dan program-program yang akan di jalankan sampai tiba masanya kempen secara rasmi pada bulan september hingga februari nanti termasuklah rancangan deklarasi secara rasmi selepas calon wakil presiden untuk Ganjar Pranowo di tentukan.

Selain itu dibahas pula upaya pembukaan cawangan di negeri-negeri lain di Malaysia termasuklah di Sabah dan Sarawak.

 

 

By Mansurni Abadi

Knowledge seeker and activist that help Indonesia moving library network in Sumatra island, graduate from American English Skills Development Center Manila, Philippines ( Diploma in English), IIB dharmakaya Lampung ( BA in Hr management ), and Muhammadiyah Lampung univ ( BA in psychology ) than ever work and study English and NLP in Australia ( Perth and Sydney ) and exchange to Laos, Cambodia, Myanmar, and Thailand. Currently, doing master degree research program in ethnic studies, National University of Malaysia, and active in a few local and international youth organization. I define my self as an activist who likes it with travel because when we explore the depth of our curiosity about the world, we are often called to challenge and question the way things are and why

Leave a Reply