MUHAMMADIYAH MALAYSIA ADAKAN UPACARA SEMPENA 77 TAHUN KEMERDEKAAN INDONESIA

Kuala Lumpur – Berbeza dengan sambutan kemerdekaan di Indonesia yang selalu diadakan pada 17 Ogos. Di Malaysia, pimpinan cawangan khas (PCI) Muhammadiyah dan Aisyiyah mengadakan upacara bendera dan pertandingan dalam rangka 77 tahun kemerdekaan pada Ahad (14/8) di padang Bola Tampar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).  Upacara dan rangkaian majlis sempena peringatan kemerdekaan Indonesia ke 77 , ini merupakan kerjasama antara PCIM-A Malaysia dan pasukan khidmat masyarakat atau yang dikenali  KKN Antarabangsa daripada 13 PTM yang turut disokong oleh Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah (IMM) cawangan Malaysia.

Punca majlis itu diadakan tiga hari lebih awal kerana faktor kerja yang tidak mungkin ditinggalkan oleh  ramai warga Muhammadiyah dan Aisyiyah. Assoc.Prof. Sonny Zulhuda yang juga  ketua PCIM Malaysia serta pensyarah UIAM bertindak menjadi komando  upacara manakala ucaptama diisi oleh Encik Rijal Al Huda, Penyelaras Fungsi Konsular, Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur, Malaysia.

“Kemerdekaan semakin sukar, apabila kita disuruh mengisi kemerdekaan itu, mungkin apabila musuh kita jelas lebih mudah untuk kita bersatu, tetapi apabila kemerdekaan telah dicapai, maka perpaduan perlu diperjuangkan juga,Alhamdulillah walaupun kita jauh dari Indonesia tetapi kita masih mampu bersatu, baik dalam persatuan Muhammadiyah mahupun keluarga besar warga Indonesia di luar negara,” kata Encik Rijau Al Huda. Dalam ucapannya juga, Encik Rijal Al Huda mengingatkan peserta bahawa kemerdekaan hanyalah langkah pertama dalam proses panjang bernegara.

Sementara itu, ketua PCIM Malaysia, Prof. Prof. Sonny Zulhuda amat menghargai kekompakan keluarga besar Muhammadiyah dan Aisyiyah Malaysia yang menurutnya sentiasa terjaga dan responsif. Menurut pensyarah fakulti undang-undang UIAM itu, Muhammadiyah selalu membantu mengisi kemerdekaan dengan tindakan sebenar. Perkara yang sama turut diutarakan oleh Muliadi, selaku pengerusi jawatankuasa acara KKN Antarabangsa merangkap pentadbir lembaga pendidikan PCIM Malaysia, “Alhamadulillah lancar dan berjaya, ahli Muhammadiyah memang sangat bersatu hati”.

Selepas majlis selama 45 minit itu, warga Muhammadiyah dan Aisyiyah bersama IMM Malaysia dan pasukan KKN antarabangsa daripada 13 PTM seterusnya mengadakan pertandingan dan jamuan makan bersama di sekitar kampus UIAM kawasan Gombak, Selangor, Malaysia.

Leave a Reply