Pandemik COVID-19 dah berikan impak mendalam terhadap pelbagai aspek dalam masyarakat, termasuk aktivisme mahasiswa. Apabila universiti ditutup, mahasiswa di seluruh dunia hadapi gangguan yang signifikan terhadap pendidikan dan kehidupan harian mereka.

Pandemik dah cetuskan gelombang aktivisme mahasiswa yang baru, didorong oleh keperluan mendesak untuk tangani cabaran yang ditimbulkan oleh krisis ini. Kami cuba meneroka impak pandemik COVID-19 terhadap aktivisme mahasiswa, ia termasuklah melihat cabaran terkini yang mungkin kurang difahami oleh generasi sebelum ini.

Di Malaysia, pandemik berikan cabaran unik kepada aktivis mahasiswa, penutupan universiti telah menghadkan kemampuan mereka untuk berkumpul secara fizikal, menganjurkan protes, atau terlibat dalam aktiviti fizikal.

Cuma, aktivis mahasiswa dengan cepat dapat menyesuaikan diri dengan keadaan baru ni dengan memanfaatkan platform digital untuk terus jalankan kerja advokasi mereka. Media sosial dah jadi alat yang kuat untuk sebarkan kesedaran, menggerakkan sokongan, dan menganjurkan acara maya.

Kempen dalam talian dan petisyen yang menekankan isu-isu seperti akses kepada pendidikan berkualiti, sokongan kesihatan mental, dan jurang digital muncul ketika mahasiswa menyedari keperluan mendesak rakan sebaya mereka.

Pandemik juga dah ‘kantoikan’ ketidakseimbangan sedia ada dalam sistem pendidikan Malaysia, yang memacu aktivisme mahasiswa. Jurang yang melarat dalam akses Internet, sumber teknologi, dan latar belakang sosioekonomi terlihat dengan lebih jelas. Keadaan ini memperkuatkan seruan untuk sistem pendidikan yang lebih inklusif dan adil.

Aktivis mahasiswa menuntut tindakan kerajaan untuk selesaikan jurang digital, memberi sokongan kepada komuniti terpinggir, dan memastikan tiada seorang pelajar pun ditinggalkan.

Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi (KPT), Senator Datuk Dr. Ahmad Masrizal Muhammad berkata, era kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) ketika pandemik menuntut kepada daya kepimpinan mahasiswa yang luar biasa.

“Ini adalah kerana paksi kepimpinan mahasiswa bukan lagi berdasarkan kepada prinsip-prinsip kepimpinan konvensional tetapi adalah berdasarkan kepada prinsip kepimpinan digitalisasi. Maknanya, kegagalan pemimpin mahasiswa atau MPP dalam mengurus dan menguasai kepimpinan bersifat ‘digital based’ akan menyebabkan mereka boleh hilang daya kecekapan yang diperlukan dalam detik sebegini,” – Dr Ahmad Masrizal

Beliau kata macam tu ketika rasmikan Konvensyen MPP Universiti Teknologi MARA (UiTM) Se–Malaysia 2021. Penganjuran konvonsyen tu bertujuan untuk menerapkan nilai kepimpinan era baharu dan menyuarakan pandangan melalui perbahasan dan perbincangan bersama yang melibatkan 244 ahli MPP seluruh UiTM bagi mencari resolusi memenuhi keperluan mahasiswa.

“UiTM bukanlah sekadar institusi pengajian, malah ia juga lambang perjuangan bumiputera yang meletakkan pendidikan sebagai teras utama kemajuan negara dan untuk itu UiTM perlu di ‘rejuvenate’ untuk kembali ke roh asalnya. Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang panjang bukanlah alasan untuk tidak melunaskan tanggungjawab yang diberikan oleh pelajar sebagai wakil mereka sebaliknya hubungan antara pelajar, MPP, Universiti dan masyarakat perlu berlangsung dalam suasana normal baharu yang terlingkup dalam parameter online,” ujar beliau.

Mahasiswa di seluruh dunia turut merasakan kesan yang sama

Untuk mahasiswa di seluruh dunia pula, apabila universiti beralih kepada pembelajaran jarak jauh, para pelajar hadapi cabaran baru seperti beban kerja yang meningkat, rasa terasing, dan isu kesihatan mental. Sebagai respons, aktivis mahasiswa di seluruh dunia bergerak untuk tangani kebimbangan dan perjuangkan hak-hak pelajar dalam konteks pandemik.

Antara gerakan global yang meningkat naik semasa pandemik adalah gerakan memperjuangan akses pendidikan dan perubahan iklim. Walaupun menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh pandemik, aktivis mahasiswa terus meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan kesamarataan dalam peluang pendidikan dan isu-isu berkaitan perubahan iklim – semua perjuangan ini dikaitkan secara langsung dengan isu kesihatan awam.

Macam yang kami kata tadi, pandemik juga  dah dedahkan masalah kerentanan dan ketidakseimbangan dalam sistem pendidikan di seluruh dunia, memacu aktivisme pelajar untuk memperjuangkan akses kepada pendidikan berkualiti untuk semua.

Mereka memperjuangkan akses yang sama terhadap sumber digital, kualiti Internet, dan perkhidmatan sokongan kesihatan mental. Aktivis mahasiswa mainkan peranan penting dalam melihat impak penutupan sekolah dan universiti ke atas komuniti terpinggir, seperti pelajar kurang upaya, pelarian, dan mereka yang berasal dari latar belakang berpendapatan rendah.

Walaupun pergerakan fizikal terhad oleh pandemik, suara mahasiswa berjaya menarik perhatian orang awam, terutamanya dalam isu-isu penting. Dengan memanfaatkan platform digital, aktivis mahasiswa dapat capai segmen masyarakat yang lebih besar, berkolaborasi melintasi sempadan, dan memperkuatkan seruan untuk perubahan.

Aktivisme mahasiswa semasa pandemik berjaya bentuk rasa persaudaraan dan komuniti. Pengalaman bersama dalam menghadapi pembelajaran jarak jauh dan cabaran yang muncul ketika pandemik berjaya satukan para mahasiswa di seluruh dunia.

Dengan semua peluang yang ada ini, jurang digital masih jadi halangan yang signifikan, dengan mahasiswa dari komuniti terpinggir hadapi akses yang tak sama kepada sumber dan peluang dalam talian.  Menghadapi masa hadapan, penting untuk kekalkan momentum aktivisme mahasiswa selepas pandemik.

Leave a Reply