UM terima desakan meluas gerakan mahasiswa isu ‘Zero Balance Policy’

KUALA LUMPUR – Universiti Malaya kini sedang menjalani tempoh pendaftaran modul untuk semua pelajar bermula 17 September hingga 26 September. Pelajar akan memilih kursus masing-masing untuk semester akan datang. Untuk melengkapkan proses pendaftaran dan agar seorang pelajar diiktiraf sebagai ‘Pelajar Aktif”, universiti telah mengasingkan pelajar berdasarkan keupayaan kewangan mereka.

um 01

Dasar Baki Sifar (Zero Balance Policy) bukanlah sesuatu yang baru dan pernah dicadangkan pada sesi akademik 2022/2023, tetapi dihentikan kerana tentangan kuat daripada Kesatuan Pelajar Universiti Malaya. Pada sesi 2023/2024, pihak pengurusan universiti sekali lagi cuba memperkenalkan dasar yang tidak adil ini. Namun, walaupun terdapat tentangan dari semua badan pelajar, universiti tetap berkeras melaksanakannya.

Baca Juga : Kolumnis – Bekerja menafkahi keluarga, tetapi akhirnya dipenjara! Ribuan ‘stateless’ berdepan risiko ini

5f4e8329-zero-balance-policy-um-8

Dasar Baki Sifar ini tidak adil kerana ia cuba mengumpul yuran tertunggak yang hanya melibatkan segelintir pelajar. Sesi sebelumnya yang menyatukan proses pembayaran yuran sebelum mendapat keputusan Peperiksaan Akhir sudah menyampaikan apa yang sepatutnya diselesaikan oleh Dasar Baki Sifar. Ini kerana pelajar tidak akan dapat meneruskan semester berikutnya tanpa menerima keputusan Peperiksaan Akhir mereka.

Suara Siswa jelas percaya bahawa universiti awam terulung di Malaysia perlu matang dalam tadbir urus mereka dan melihat lebih jauh daripada usaha-usaha kecil untuk mengutip hutang tanpa mengambil kira kebajikan pelajar, dan sebaliknya memberi fokus kepada membina negara dalam konteks menyediakan pendidikan berkualiti dan mampu diakses oleh semua rakyat Malaysia.

zero policy

Suara Siswa juga mengecam sikap ahli pengurusan universiti yang dikatakan menyebut:

“Pelajar sepatutnya boleh membuat anggaran jumlah yuran yang akan dikenakan berdasarkan jumlah kredit yang akan didaftar bagi Semester 1, 2024, walaupun jumlah yang tepat hanya dapat dilihat di portal malam ini. Jadi tidak sepatutnya menggunakan alasan ‘pembayaran yang agak tinggi dalam satu malam’ sebagai justifikasi memanjangkan tempoh pembayaran.”

Tiada pemanjangan tempoh pembayaran bagi pelajar saluran SATU.

Suara Siswa menentang kenyataan tersebut kerana ia jelas menunjukkan ketidakpedulian. Hak untuk mendapatkan pendidikan adalah hak yang termaktub dalam Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan. Tidak ada justifikasi yang boleh dibuat untuk menyokong tuntutan universiti meminta pembayaran yuran sehingga RM15,000 dalam satu malam atau beberapa malam.

Baca Juga : Suara Mahasiswa UMS nyatakan solidariti terhadap demonstran tolak RUU PILKADA Indonesia

sm um

Suara Siswa juga menyeru agar orang ramai memahami bahawa pelajar SATU tidak semestinya merujuk kepada golongan elit, tetapi juga pelajar yang tidak memenuhi kuota UPU (sama ada kerana bangsa, akademik, atau bidang tertentu). Ini termasuklah protes baru-baru ini oleh pelajar STPM yang berjaya mencapai CGPA 4.0 tetapi ditolak kemasukan ke Universiti Malaya.

Suara Siswa menuntut agar Universiti Malaya menarik balik Dasar Baki Sifar dan kembali kepada polisi kewangan sebelum ini yang membenarkan pelajar mendaftar tanpa perlu menyelesaikan bayaran yuran sehingga keputusan Peperiksaan Akhir. Ini akan memberikan pelajar dari pelbagai latar belakang dan kebebasan yang sangat diperlukan bukan sahaja untuk membuat pembayaran yang progresif tetapi juga untuk mengelakkan keluarga yang berada dalam kesusahan kewangan daripada jatuh ke dalam kemiskinan.

Berikut kenyataan penuh Suara Siswa di laman rasmi instagram mereka:

Isu ini juga turut mendapat perhatian gerakan mahasiswa nasional iaitu Suara Mahasiswa UMS, Demokrat UKM, Congress IIUM dan lain-lain.

Berikut adalah kenyataan penuh solidariti daripada Demokrat UKM:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Demokrat UKM (@demokratukm)

Leave a Reply