Untuk kawan-kawan se-Kelantan. Moga-moga kita dijauhkan daripada H5N1.

S1: Apakah H5N1?

H5N1 adalah sejenis virus influenza yang menyebabkan penyakit pernafasan yang teruk sangat berjangkit dalam burung dipanggil selesema burung (atau “selesema burung”). Kes manusia H5N1 selesema burung berlaku sekali-sekala, tetapi ia adalah sukar untuk menghantar jangkitan daripada individu kepada individu yang lain. Apabila orang yang dijangkiti, kadar kematian adalah kira-kira 60%.

Q2: Bagaimana H5N1 influenza merebak kepada rakyat?

Hampir semua kes jangkitan H5N1 pada orang telah dikaitkan dengan hubungan rapat dengan hidup yang dijangkiti atau burung mati, atau persekitaran H5N1 yang tercemar. Virus tidak menjangkiti manusia dengan mudah, dan merebak dari individu kepada individu yang lain kelihatan di luar norma. Tidak ada bukti bahawa penyakit ini boleh merebak kepada manusia melalui makanan yang disediakan dengan betul dan dimasak dengan sempurna.

malaysia-reports-highly-contagious-h5n1-bird-flu.jpg

Q3: Kenapa ada begitu banyak kebimbangan mengenai influenza H5N1?

Jangkitan H5N1 pada manusia boleh menyebabkan penyakit yang teruk dan mempunyai kadar kematian yang tinggi. Jika virus H5N1 ini adalah untuk berevolusi dan menjadi mudah berjangkit dari individu ke individu maka kita akan mengalami satu bencana yang teruk.

Q4: Mengapa mungkin perubahan influenza virus H5N1?

Virus influenza sentiasa mengalami perubahan genetik. Ia akan menjadi sesuatu yang membimbangkan, virus H5N1 mungkin akan berevolusi menjadi lebih mudah berjangkit dalam kalangan manusia.

Q5: Apakah tanda-tanda H5N1 selesema burung pada manusia?

Tanda-tanda jangkitan H5N1 mungkin termasuk demam (sering demam panas,> 38 ° C) dan kelesuan, batuk, sakit tekak, dan sakit otot.

Tanda-tanda awal lain mungkin termasuk sakit perut, sakit dada dan cirit-birit. Jangkitan ini boleh merebak dengan cepat untuk penyakit pernafasan yang teruk (contohnya, kesukaran bernafas atau sesak nafas, radang paru-paru, akut Distress Sindrom Pernafasan) dan perubahan neurologic (status mental diubah atau sawan).

Q6: Adakah selamat untuk makan ayam, produk ternakan dan burung permainan liar?

Ya, ia adalah selamat untuk makan dengan betul bersedia dan dimasak ternakan dan permainan burung. Virus ini adalah sensitif kepada haba. Suhu biasa digunakan untuk memasak ( makanan yang mencapai 70 ° C dalam semua bahagian) akan membunuh virus. Sebagai langkah berjaga-jaga standard, WHO mengesyorkan bahawa ayam, produk ayam dan burung permainan liar perlu sentiasa bersedia mematuhi amalan kebersihan yang baik, dan bahawa daging ayam harus betul masak.

Setakat ini, sejumlah besar jangkitan manusia dengan virus H5N1 yang telah dikaitkan dengan penyembelihan rumah dan pengendalian berikutnya burung berpenyakit atau mati sebelum memasak. Amalan-amalan ini mempunyai risiko tertinggi jangkitan manusia dan perlu dielakkan.
S7: Bagaimanakah H5N1 selesema burung pada manusia dirawat?

Dalam kebanyakan kes, selesema burung pada manusia berkembang menjadi penyakit serius yang perlu dirawat dengan segera di hospital dan mungkin memerlukan rawatan rapi, jika ada.

Ubat oseltamivir antiviral boleh mengurangkan keterukan penyakit dan mencegah kematian, dan harus digunakan dalam semua kes.

S8: Adakah vaksin yang boleh didapati untuk mencegah jangkitan manusia dengan influenza H5N1avian?

Vaksin calon sedang beada dalam kajian, vaksin yang sedia ada belum bersedia untuk digunakan secara meluas.

– WHO

Leave a Reply