Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mengambil maklum akan pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya berkenaan tarikh pengundian yang ditetapkan pada hari Rabu 9 Mei 2018.

Berdasarkan rekod sebelum ini, hari pengundian bagi PRU 12 dan PRU 13 telah diadakan pada hari Ahad dan Sabtu. Kali terakhir PRU diadakan pada hari bekerja adalah pada 1999 di mana tarikh pengundian jatuh pada hari Isnin 29 November 1999.

PKPIM melihat penetapan tarikh pengundian selain daripada hari minggu dijangka akan menyukarkan para pengundi bagi mengundi di kawasan masing-masing. Sebagai badan yang menguruskan perjalanan proses pilihan raya di negara ini, SPR seharusnya memudahkan proses pengundian terutama dalam soal penetapan hari pengundian.

PKPIM menggesa pihak kerajaan sementara agar mengisytiharkan cuti peristiwa sehari sebelum hari pengundian (Selasa, 8 Mei 2018) dan pada hari pengundian (Rabu, 9 Mei 2018) bagi memberi ruang kepada mahasiswa, pengundi muda dan seluruh rakyat Malaysia untuk pulang ke kawasan masing-masing bagi menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi dalam pilihan raya kali ini.

PKPIM juga mencadangkan pihak pentadbiran institusi Pengajian Tinggi mengambil tindakan sewajarnya bagi menggalakkan para mahasiswa di institusi masing-masing pulang mengundi bagi melaksanakan tanggungjawab sebagai pengundi.

PKPIM menegaskan cadangan pemberian cuti peristiwa dapat menyumbang kepada peningkatan peratusan keluar mengundi. Untuk rekod, PRU13 yang lalu mencatatkan peratusan keluar mengundi yang paling tinggi iaitu sebanyak 84 peratus pengundi menunaikan tanggungjawab memilih.

PKPIM berharap pihak kerajaan sementara danpihak berkaitan dapat menimbang cadangan bagi memastikan setiap rakyat diberikan ruang dan kemudahan dalam proses terpenting dalam menentukan masa depan negara.

Muhammad Khair Sujud

Presiden

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

 

SUMBER

Leave a Reply